لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۵

«بحران مالی ۲۰ ميليون نفر ديگر را بيکار می‌کند»


مدير کل سازمان جهانی کار می گوید شایسته نبود که به بحران مالی جهانی به طور ويژه از زاویه مالی نگريسته شود. (عکس: rferl)
مدير کل سازمان جهانی کار می گوید شایسته نبود که به بحران مالی جهانی به طور ويژه از زاویه مالی نگريسته شود. (عکس: rferl)

آژانس کار سازمان ملل متحد اعلام کرد دست کم ۲۰ ميليون نفر ديگر تا پايان سال ۲۰۰۹ بر اثر بحران اقتصادی به جمع ۱۹۰ ميليون بيکار جهان خواهند پيوست.


به گفته مسئولان سازمان جهانی کار در يک دهه ای که از تهيه آمار بیکاران می گذرد، اين برای نخستين بار است که شمار بيکاران جهان از مرز ۲۰۰ ميليون نفر فراتر می رود.


خوآن سوماويا، مدير کل سازمان جهانی کار که مقر آن در ژنو است در يک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت که رهبران جهان هنگامی که طرح نجات می دهند، بايد به جای تاثير بحران مالی کنونی بر نهاد ها و موسسه های مالی، روی مردم تمرکز داشته باشند.


مدير کل سازمان جهانی کار گفت: «ما گمان می کنيم شایسته نبود که به اين بحران مالی به طور ويژه از زاویه مالی نگريسته شود.»


وی افزود: «ما بايد درباره اين بحران مالی از منظر آنچه بر سر مردم و مشاغل رفته صحبت کنیم.»


به گفته مدير کل سازمان جهانی کار، از هم اکنون پيداست که مردم از اين بحران مالی آسيب می بينند و بايد برای تامين هزينه های دوران بيکاری و ديگر حمايت های اجتماعی تدابيری انديشده شود.


خوآن سوماويا گفت: «اگر ما منابع کافی برای تزريق در نظام مالی داريم، زمان آن نيست که بگوييم که بله، اما الان منابعی برای مراقبت از مردم نداريم.»


به نظر مدير کل سازمان جهانی کار، در نخستين گام در طرح نجات بايد «فلج شدن» نظام اعتبار لحاظ شود که به گفته وی آثار مثبت اقداماتی که انجام شده است، کم کم خود را نشان می دهد.


به گفته خوآن سوماويا پس از اينکه حداکثر توان ممکن صرف جلوگيری از رکود اقتصاد جهان شد، توجه ها بايد معطوف به فعاليت هایی شود که بيشترين کار آفرينی را دارند.


مدير کل سازمان جهانی کار همچنين گفته است که نظام اقتصادی دنيا بايد همانند گذشته کارکرد اصلی خود را داشته بشد که به گفته وی تخصیص اعتبار به مردم برای ايجاد شغل و توليد کالا است.


وی همچنين خواستار حمايت از صندوق های بازنشستگی شد، به ويژه آنهايی که در بازار بورس سرمايه گذاری کرده اند.


خوآن سوماويا با اشاره به طرح ۷۰۰ ميليارد دلاری دولت آمريکا برای نجات بازار مالی اين کشور گفت: «بهتر است به صندوق های بازنشستگی اعتبار کافی دهيد تا آنها وادار نشوند سهام های خود را در اين آشفته بازار بفروشند.»


خوآن سوماويا با اشاره به طرح ۷۰۰ ميليارد دلاری دولت آمريکا برای می گوید بهتر است به صندوق های بازنشستگی اعتبار کافی داده شود تا آنها وادار نشوند سهام های خود را در اين آشفته بازار بفروشند.

مدير کل سازمان جهانی کار درباره بررسی های اين سازمان در مورد نرخ بيکاری در جهان با توجه به بحران کنونی گفت: « احتمال دارد ما در حدود ۲۰ ميليون شغل از دست بدهيم.» وی با اين حال تاکيد که اين رقم ممکن است بيش از اينها باشد.


تشکیل گروه ضربت در سازمان ملل


رييس مجمع عمومی سازمان ملل متحد نيز روز دوشنبه ۲۹ مهر ماه در نيويورک گفت که برای ارائه راهکار مناسب درباره بحران مالی جهانی، يک گروه ضربت تشکيل می دهد.


به گفته ميگوئل ديسکوتو بروکمن، بحران مالی کنونی را نمی توان با راه حل های جدا از هم پاسخ داد بلکه به پاسخی هماهنگ نياز است که سازمان ملل می تواند هدايت آن را به عهده بگيرد.


رييس مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که جوزف استيگليتز، برنده جايزه اقتصاد نوبل رياست اين گروه ضربت را به عهده می گيرد.


XS
SM
MD
LG