لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۵

ايران، آمريکا را مسئول بحران مالی جهان دانست


منوچهر متکی گفت: بحران اقتصادی امريکا تاثير بی واسطه ای بر اقتصاد ديگر کشورها داشته است.(عکس: AFP)
منوچهر متکی گفت: بحران اقتصادی امريکا تاثير بی واسطه ای بر اقتصاد ديگر کشورها داشته است.(عکس: AFP)

منوچهر متکی، وزير امورخارجه ايران، ايالات متحده را متهم کرد که عامل فروپاشی نظام مالی جهانی است.


او که در نشست گفت و گوی همکاری آسيايی در آستانه، پايتخت قزاقستان، شرکت کرده است، روز پنجشنبه با انتقاد از ايالات متحده گفت: ماهيت «سلطه طلبی» آمريکا سبب شده است که ديگر اقتصاد های جهان نيز از بحران ايالات متحده آسيب ببينند.


به گزارش خبرگزاری « رويترز»، منوچهر متکی در حاشيه اين نشست گفت: هم اکنون زمان آن فرارسيده است که يک «نظام جهانی بين المللی منصفانه» برقرار شود تا جلوی تاثير اقثتصاد ايالات متحده بر بازارهای مالی ديگر نقاط جهان را بگيرد.


وی افزود: «بحران اقتصادی امريکا تاثير بی واسطه ای بر اقتصاد ديگر کشورها داشته است.»


وزير امور خارجه ايران اضافه کرد: «ما بر اين باوريم که اين بحران ناشی از اقدامات يک اقتصاد سلطه طلب برای تحمیل خود بر اقتصاد دیگر کشورها است.»


آقای متکی بدون نام بردن از ايالات متحده گفت: «متاسفانه تنها يک کشور است که وقتی ديگر نقاط جهان از اين بحران رنج می برند، هنوز کسب درآمد می کند.»


از آنجا که نزديک به ۸۵ درصد از درآمدهای ايران وابسته به صادرات نفت است، با فرو رفتن اقتصادهای جهان در رکود و کاهش تقاضا، بهای نفت و در نتيجه درآمد ايران کاهش خواهد يافت.

به دليل تحريم های بين المللی و نيز اقتصادی که بخش بزرگی از آن در دست دولت است، ایران تاکنون از بحران مالی جهانی دچار ضربه بسیار محسوسی نشده است.


با اين حال، از آنجا که نزديک به ۸۵ درصد از درآمد ارزی ايران وابسته به صادرات نفت است، با فرو رفتن اقتصادهای جهان در رکود و کاهش تقاضا، بهای نفت و در نتيجه، درآمد ايران کاهش خواهد يافت.


غلامحسین نوذری، وزير نفت ايران، روز چهارشنبه با اشاره به کاهش بهای نفت گفته بود که ايران از بابت ضربه اقتصادی خواهد خورد.


به گفته آقای نوذری، از پيامدهای کاهش بهای نفت، کاهش سرمايه گذاری در پروژه های افزايش ظرفيت توليد در ايران است.

هم اکنون اقتصاد ایران از نرخ بیکاری و تورم دو رقمی رنج می برد و با مشکل کاهش سرمایه گذاری مستقیم روبرو است.


XS
SM
MD
LG