لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۹

مذاکرات چهار جانبه درباره از سرگيری فعاليت اتمی کره شمالی


کره شمالی در نوامبر گذشته با ویرانی برج خنک کننده نیروگاه یونگ بیون اقدام به برچیدن اين نيروگاه هسته ای کرد.(عکس: AFP)
کره شمالی در نوامبر گذشته با ویرانی برج خنک کننده نیروگاه یونگ بیون اقدام به برچیدن اين نيروگاه هسته ای کرد.(عکس: AFP)

به دنبال بروز نشانه هايی مبنی بر از سر گيری فعاليت های هسته ای کره شمالی، نمایندگان آمریکا و کره جنوبی روز جمعه در پکن با مقام های چین و ژاپن گفت و گو می کنند.


مقام های آمريکايی گفته اند که کره شمالی اخیرا برخی تجهيزات را از انبار مجموعه قديمی هسته ای خود که به دوران اتحاد جماهير شوروی باز می گردد، خارج کرده که ظاهرا گويای ناخرسندی پيونگ يانگ از روند گفت و گوهای شش جانبه است.


کره شمالی، کره جنوبی، ايالات متحده، چين، ژاپن و روسيه اعضای گروه شش جانبه که برای دستیابی به توافق نهایی برای غیر هسته ای شدن پیونگ یانگ مذاکره می کنند.


در همين حال، وزارت امور خارجه کره جنوبی شامگاه چهارشنبه تاييد کرد که کره شمالی گام هايی برای بازسازی نيروگاه هسته ای يونگ بيون برداشته است. سئول از اين اقدام پيونگ يانگ ابراز تاسف کرد.


کره شمالی در نوامبر گذشته با ویرانی برج خنک کننده نیروگاه یونگ بیون اقدام به برچیدن اين نيروگاه هسته ای کرد. این کشور در آن هنگام ویرانی اين بخش از نيروگاه یونگ بیون را نشانه تعهدش به توافق خود با گروه شش جانبه خواند.


برخی از مقام های آمريکايی که خواستند نامشان فاش نشود، اقدام اخير کره شمالی در بيرون آوردن تجهيزات هسته ای از انبارهای خود را، بيشتر يک تاکتيک در گفت و گوهایش با دیگر اعضای گروه شش ارزيابی کرده اند.

اين اقدام، بخشی از توافق پيونگ يانگ برای خلع سلاح هسته ای در برابر دريافت کمک های خارجی بود.


به گفته کارشناسان، بخش اعظم عملیات برچیده شدن نيروگاه هسته ای يونگ بيون انجام گرفته است و اگر کره شمالی بخواهد اين نيروگاه را راه اندازی کند، دست کم به یکسال زمان نياز دارد.


خبرگزاری «رویترز» به نقل از مقام های وزارت امور خارجه کره جنوبی گزارش داد که کيم سوک، نماینده سئول، و کريستوفر هيل، نماينده وزارت امور خارجه ايالات متحده، روز جمعه با مقام های چین در پکن ديدار می کنند.


هم اکنون ناظران آمريکايی برای نظارت بر برچیده شدن نيروگاه يونگ بيون در کره شمالی حضور دارند.


با اين حال، برخی از مقام های آمريکايی که خواستند نامشان فاش نشود، اقدام اخير کره شمالی در بيرون آوردن تجهيزات هسته ای از انبارهای خود را، بيشتر يک تاکتيک در گفت و گوهایش با دیگر اعضای گروه شش ارزيابی کرده اند تا حرکتی موثر برای احیای نيروگاه يونگ بيون که می تواند پلوتونيوم لازم برای شش بمب هسته ای را توليد کند.


کره شمالی روز ۲۶ اوت اعلام کرد که عملیات برچیدن نيروگاه يونگ بيون را متوقف می کند. پيونگ يانگ، ايالات متحده را متهم می کند که توافق های گروه شش را نقض کرده است.


کره شمالی اين اقدام را واکنشی به تصميم واشینگتن برای حذف نکردن نام اين کشور از فهرست کشورهای حامی تروريسم دانسته است.


این در حالی است که واشینگتن صراحتا اعلام کرده تا زمانی که برنامه هسته ای کره شمالی متوقف نشود، نام این کشور را از فهرست دولت های حامی تروريسم خارج نخواهد کرد.


XS
SM
MD
LG