لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۴

«ایران با شتاب هر چه تمامتر در پی ساخت بمب اتمی است»


رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا. (عکس: RFE/RL)
رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا. (عکس: RFE/RL)

رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا روز دوشنبه گفت که «ايران با شتاب هر چه تمامتر در پی دستيابی به بمب اتمی است» ولی در مورد پيامدهای جنگ با اين کشور هشدار داد.


رابرت گيتس در سخنرانی در دانشکده نظامی «وست پوينت» در نيويورک افزود:« يک جنگ ديگر در خاورميانه آخرين چيزی است که ما به آن نياز داريم و اين امر می تواند عواقب فاجعه آوری به همراه داشته باشد.»


وزير دفاع آمريکا همچنين هشدار داد: « به دليل سياست های بر هم زننده ثبات که رژيم ايران در پی گرفته و خطری که می تواند يک ايران اتمی داشته باشد، گزينه نظامی عليه اين کشور همچنان بر روی ميز است.»


اتهامات وزیر دفاع آمریکا در زمانی صورت می گیرد که اولی هاینونن، معاون امور پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی هم اکنون در تهران به سر می برد تا در باره «مطالعات ادعایی» غرب پیرامون برنامه اتمی ایران با مقامات ایرانی مذاکره کند.


سازمان های اطلاعاتی غرب با ارائه اسنادی به آژانس خواستار بررسی اقدامات جمهوری اسلامی در زمینه هایی شده اند که به گفته آنها، ماهیت نظامی - اتمی دارد.


آژانس می گويد بر اساس اسنادی که در اختيار آن قرار گرفته است، ايران در زمينه استفاده از سانتريفوژهای پيشرفته برای غنی سازی سريع تر اورانيوم، آزمايش مواد منفجره و تحقيقات بر روی کلاهک های هسته ای که بر روی موشک سوار می شوند، فعاليت زيادی داشته است.


جمهوری اسلامی ایران این ادعاها را رد کرده و اسناد ارائه شده را «جعلی و ساختگی» خوانده است.


اتهام بی ثباتی در کشورهای دیگر


  • « به دليل سياست های بر هم زننده ثبات که رژيم ايران در پی گرفته و خطری که می تواند يک ايران اتمی داشته باشد، گزينه نظامی عليه اين کشور همچنان بر روی ميز است.»
رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا

آمريکا، ايران را بارها متهم کرده است که با کمک به شبه نظاميان شيعه در عراق موجب بی ثباتی اين کشور شده است.


رابرت گيتس روز ۲۳ فروردين ماه نیز در اين مورد گفت: تهران در حال افزايش حمايت های خود از شبه نظاميان شيعه عراقی است.


همچنین جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا اخيرا به مناسبت بيست و پنجمين سالگرد انفجار سفارت آمريکا در لبنان، با انتشار بيانيه ای، ايران و سوريه را به حمايت از «تروريسم و اخلال در روند دموکراسی در لبنان» متهم کرد.


آقای بوش ايران و القاعده را بزرگترين تهديد برای آمريکا دانسته است. آمريکا و غرب همچنين ايران را متهم به ساختن بمب اتمی می کنند.


تهران همواره اين اتهامات مقامات آمريکايی را رد کرده است. ايران برنامه هسته ای خود را برای اهداف صلح آميز می داند و هر گونه دخالت در بی ثباتی سایر کشورها را رد می کند.


آقای گيتس در سخنرانی خود در نيويورک در مورد جنگ عراق گفت: ارتش آمريکا برای مقابله با جنگ هايی که در حال حاضر با آن روبرو است سازماندهی نشده است.


به گزارش آسوشيتدپرس، وی افزود: جنگ عراق طولانی تر و دشوارتر از چيزی شده است که انتظار آن می رفت.


وزیر دفاع آمریکا اظهار داشت: من معتقدم که ما در موقعيتی قرار داريم که می توانيم در عراق موفق شويم.


رابرت گيتس افزود: ما امروز با شبکه های جهادگرا روبرو هستيم . جنگی که جنگ طولانی ناميده می شود احتمالا سال ها ادامه خواهد یافت و در دنيا با شدت و ضعف مختلف دنبال خواهد داشت.


XS
SM
MD
LG