لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۵

اسد: حامل پیامی درباره برنامه هسته ای ایران نبودم


بشار اسد، رييس جمهوری سوريه. (عکس:EPA )
بشار اسد، رييس جمهوری سوريه. (عکس:EPA )

بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، روز يکشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی، همراه با محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، در تهران شرکت کرد و گفت: «حامل پيامی برای برنامه هسته ای ايران از سوی کشورهای غربی نبوده است.»


آقای اسد افزود: «من پس از سفر به تهران متوجه شدم که رسانه های غربی اعلام کرده اند که من برای ميانجيگری در مورد مسئله هسته ای ايران به تهران سفر کرده ام. من به عنوان يک فرستاده به جمهوری اسلامی ايران نيامده ام و هيچ پيامی در مورد برنامه هسته ای ايران نداشته ام.»


در همین حال، وی افزود: « مذاکرات من با مقام های ايرانی شامل موضوع هسته ای نيز شده است.»


اين سخنان رييس جمهوری سوريه در حالی بيان می شود که بشار اسد، پيشتر، روز ۲۵ تير ماه در جريان سفر به پاريس به شبکه خبری الجزيره گفته بود که نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، از وی خواسته است تا پيام اتحاديه اروپا در باره پرونده هسته ای ايران را به مقامات اين کشور منتقل کند.


او تاکيد کرده بود که برای کمک به حل بحران هسته ای ايران، اين پيام را به مقامات ايران منتقل خواهد کرد.


آقای اسد اين سخنان را چند روز پيش از مذاکره ژنو ابراز کرد. سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران، روز ۲۹ تير ماه به ژنو رفته و با نمايندگاه کشور های عضو گروه ۱+۵ گفت وگو کرده بود.


«من به عنوان يک فرستاده به جمهوری اسلامی ايران نيامده ام و هيچ پيامی در مورد برنامه هسته ای ايران نداشته ام.»
بشار اسد، رییس جمهوری سوریه

ايران قرار بود در اين جلسه، پاسخ رسمی خود را به بسته پيشنهادی غرب اعلام کند اما خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، در پايان اين نشست اعلام کرد که ايران پاسخ روشنی به بسته نداده است.


بسته پيشنهادی، فرانسه، بريتانيا، آمريکا، روسيه و چين به همراه آلمان، کشور های موسوم به ۱+۵، شامل مشوق های سياسی و اقتصادی برای ايران است که در صورت موافقت ايران با توقف غنی سازی اورانيوم به اين کشور ارائه می شود


بشار اسد همچنین در کنفرانس مطبوعاتی روز یکشنبه در مورد درخواست فرانسه گفت: «زمانی که ما در فرنسه بوديم موضع سوريه را در مورد برنامه هسته ای ايران به طرفين فرانسوی ابلاغ کرديم. موضع سوريه در مورد برنامه هسته ای ايران گفت و گو برای حل اين مشکل است. »


آقای اسد افزود که فرانسه از اين کشور خواسته است با توجه به روابط دو کشور «نقشی» را در مورد بحران هسته ای ايران ايفا کند.


رييس جمهوری سوريه بدون اشاره مستقيم به نقش ميانجيگری کشورش در مورد بحران هسته ای ايران گفت: « در حال حاضر ما از موضع ايران و جزييات برنامه هسته ای مطلع شديم و در آينده نيز می توانيم از ديدگا ه های کشورهای غربی در اين زمينه آگاه شويم.»


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران نيز، در اين کنفرانس مطبوعاتی با تاکيد بر روابط دو کشور ايران و سوريه اعلام کرد که ايران در مورد برنامه هسته ای از گفت و گو و مذاکرات استقبال می کند.


آقای احمدی نژاد اخيرا بار ديگر هر گونه توقف غنی سازی را رد کرده بود.


شورای امنيت با صدور سه قطعنامه تحريمی از تهران خواسته تا غنی سازی را متوقف کند، ولی ايران تاکنون از چنين دستوری سرپيچی کرده است.


XS
SM
MD
LG