لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۳

روسیه: راه اندازی نیروگاه بوشهر در مراحل پایانی است


روسيه به مدت ده سال است که در حال ساختن اولين نيروگاه اتمی ايران است. (عکس: EPA)
روسيه به مدت ده سال است که در حال ساختن اولين نيروگاه اتمی ايران است. (عکس: EPA)

خبرگزاری های روسيه روز شنبه، از سرگئی کرينکو، رييس آژانس اتمی روسيه نقل قول کردند که نيروگاه اتمی بوشهر در پاييز سال جاری آغاز به کار می کند.


رييس آژانس اتمی روسيه همچنين گفته است که راه اندازی نيروگاه بوشهر در مراحل پايانی خود است.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، سخنان اين مقام روسی در واقع تاييد بيانيه شرکت روسی مسئول ساخت نيروگاه بوشهر است، که پيشتر اعلام کرده بود تا اواخر سال ۲۰۰۸ اين نيروگاه آماده نمی شود.


این اظهارات در حالی صورت می گیرد که ايران اعلام کرده است، نيروگاه بوشهر تابستان امسال با نيمی از ظرفیت خود آغاز به کار می کند.


منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ايران اخیرا اعلام کرد که نخستين نيروگاه اتمی ايران در بوشهر، احتمالا اوايل ماه سپتامبر (اواسط شهريور) راه اندازی خواهد شد.


اين پروژه بارها به تاخير افتاده است و بسياری گمانه زنی می کردند که مسکو از طريق به تاخير انداختن اين پروژه به ايران فشار می آورد تا غنی سازی را متوقف کند. روسيه به مدت ده سال است که در حال ساختن اولين نيروگاه اتمی ايران است.


سه دهه ساختمان سازی


رييس آژانس اتمی روسيه گفته است که مراحل راه اندازی نيروگاه بوشهر در مراحل پايانی خود است.

نيروگاه اتمی بوشهر که از سه دهه پيش کار ساختمان و آماده سازی آن همچنان ادامه دارد قرار است که نزديک به يک هزار مگاوات برق توليد کند.


اختلافات مالی ايران و «اتم استروی اکسپورت»، شرکت سازنده نيروگاه اتمی بوشهر، سبب شد تا طرف روسی با تعليق فعاليت های ساختمانی اين راکتور اعلام کند که راه اندازی آن تا پايان سال ۲۰۰۸ ميسر نخواهد بود.


به دنبال حل و فصل مشکلات مالی دو کشور سرانجام روسيه موافقت کرد تا سوخت نيروگاه اتمی بوشهر را به ايران ارسال کند که آخرين محموله اين سوخت، اوايل بهمن ماه سال گذشته به بوشهر رسيد.


احمد فياض بخش، معاون نيروگاهی سازمان انرژی اتمی ايران بهمن ماه گذشته گفته بود که تاکنون ۹۳.۶۷ درصد از عمليات ساخت نيروگاه بوشهر به پايان رسيده است.


وی گفته بود: «کل مبلغ پروژه در ابتدا يک ميليارد و دويست ميليون دلار بوده که به تدريج پرداخت شده است و کمتر از ده درصد مبلغ اين قرارداد افزايش داشته است.»


جمهوری اسلامی ايران از زمان ارسال سوخت اتمی توسط روسيه از سوی کشورهای غربی بيشتر تحت فشار قرار گرفته است تا برنامه غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق در آورد.


ايران توافق کرده است که پس مانده سوخت مصرف شده را به روسيه بازگرداند تا ثابت کند که پلوتونيوم را برای ساخت بمب نمی خواهد.


مقامات دولت ايران اعلام کرده اند که قصد دارند طی دو دهه آتی ۲۰ هزار مگاوات الکتريسيته از انرژی هسته ای به دست بياورند.


شورای امنیت تاکنون با تصویب سه قطعنامه تحریمی از ایران خواسته تا غنی سازی را متوقف کند ولی تهران تاکنون از این دستور سازمان ملل سرپیچی کرده است.


XS
SM
MD
LG