لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۴

علی لاریجانی رییس موقت مجلس هشتم شد


علی لاریجانی تنها کانديدای رياست مجلس هشتم بود.(عکس: AFP)
علی لاریجانی تنها کانديدای رياست مجلس هشتم بود.(عکس: AFP)

نمایندگان دوره هشتم مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه علی لاريجانی، دبير سابق شورای عالی امنيت ملی و نماينده مردم قم را به عنوان رییس موقت، انتخاب کردند.


آقای لاريجانی که به عنوان يکی از اصولگرايان برجسته منتقد دولت احمدی نژاد مطرح شده است با کسب ۲۳۲ رای موافق از مجموع ۲۶۳ رای داده شده به عنوان رييس موقت مجلس هشتم انتخاب شد.


وی تنها کانديدای رياست اين مجلس بود. علی لاريجانی اوايل هفته جاری در نشست فراکسيون اصولگرايان مجلس هشتم که اکثريت را در اختيار دارد توانسته بود با کسب بيشترين رای، غلامعلی حداد عادل، رقيب خود را از دور خارج کند.


آقای حداد عادل از سوی پاره ای از اصولگرايان منتقد متهم به همراهی کامل با دولت محمود احمدی نژاد شده بود که سياست های وی به گرانی و تورم در ايران دامن زده است.


در نشست روز چهارشنبه مجلس همچنین هیئت رییسه موقت انتخاب شد که این هیئت تا زمان تصویب اعتبار نامه های نمایندگان، مسئولیت هدایت مجلس را بر عهده خواهد داشت و پس از آن هیئت رییسه دائمی برای یکسال انتخاب خواهد شد.


دوره تازه مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه در ساختمان بهارستان آغاز به کار کرد و آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در پيامی خواستار همکاری دولت و مجلس شد.


علی لاريجانی، در نخستين سخنرانی خود در مقام رييس موقت مجلس هشتم به موضعگيری عليه گزارش تازه آژانس بين المللی انرژی اتمی در باره برنامه هسته ای ايران پرداخت و اين نهاد را متهم به «فريبکاری» کرد.

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ایران نيز که در مراسم افتتاحيه مجلس هشتم حضور داشت، در سخنانی موفقيت دولت و مجلس را «به هم گره خورده» توصيف کرد و گفت: «وجود مجلس قدرتمند، آرزوی دولت است.»


موضعگيری عليه گزارش آژانس


علی لاريجانی، در نخستين سخنرانی خود در مقام رييس موقت مجلس هشتم به موضعگيری عليه گزارش تازه آژانس بين المللی انرژی اتمی در باره برنامه هسته ای ايران پرداخت و اين نهاد را متهم به «فريبکاری» کرد.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، وی گفت: «در صورت ادامه اين رفتار (فريبکاری) مجلس هشتم با ورود به اين پرونده حد و مرز جديدی برای همکاری با آژانس ايجاد می کند.»


آقای لاريجانی افزود: « در اين گزارش به صراحت بيان شده که آژانس بين المللی انرژی اتمی هيچ اطلاع عملی در مورد ساخت اجزای مواد هسته ای يک سلاح را از سوی ايران در اختيار ندارد.»


رييس موقت مجلس هشتم در ادامه گفت: «در بندهايی از اين گزارش چنان چند پهلو سخن گفته اند تا بعد رسانه ای گزارش آژانس را غنی کنند که در اين دو روزه شما شاهد جو سازی ها هستيد.»


علی لاريجانی که به مدت سه سال مذاکره کننده ارشد هسته ای جمهوری اسلامی ايران بود سال گذشته و به دنبال اختلاف نظر با رييس جمهوری اسلامی ايران که رويکرد تندتری را در قبال پرونده هسته ای ايران دنبال می کند، از مقام خود کنار گذاشته شد.


محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در گزارشی با ابراز «نگرانی جدی» از تحقيقات نظامی – اتمی ايران اعلام کرد که اين کشور اطلاعات مربوط به مطالعات ادعايی برای ساخت بمب هسته ای را پنهان می کند و اجازه بازرسی از برخی تاسيسات اتمی خود را نداده است.


XS
SM
MD
LG