لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۳

کاخ سفید: سخنی از دادن تضمین امنیتی به ایران نیست


گوردون جاندرو می گوید که بسته مشوق های پیشنهادی به زودی به ایران ارائه می شود.(عکس: AFP)
گوردون جاندرو می گوید که بسته مشوق های پیشنهادی به زودی به ایران ارائه می شود.(عکس: AFP)

سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه اعلام کرد که سخنی از دادن تضمین های امنیتی به جمهوری اسلامی ایران در میان نیست.


اظهارات این مقام آمریکایی در واکنش به سخنان روز چهارشنبه وزیر امور خارجه روسیه صورت گرفت که خواستار ارائه تضمین های امنیتی به تهران در جریان مذاکرات بر سر پرونده هسته ای ایران شده بود.


گوردون جاندرو که همراه با رییس جمهوری آمریکا در اسرائیل به سر می برد به خبرنگاران گفت: «تضمین های امنیتی چیزی نیستند که ما در این مقطع از مذاکرات اتمی بدنبال آن باشیم.»


وی اظهار داشت: «همانگونه که اعلام کرده ایم جزئیات (بسته مشوق های پیشنهادی) در حال بررسی است و به زودی به ایران ارائه خواهد شد. این ایران است که باید تضمین امنیتی بدهد، چرا که این کشور تهدید کرده است اسرائیل را از نقشه جهان محو خواهد کرد.»


سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در توضیح پیشنهاد خود گفته است: « قدرت های بین المللی طرف مذاکره با ایران می توانند پیشنهادهای یکپارچه ای را از جمله ارائه تضمین های امنیتی به ایران بر روی میز قرار داده و به این کشور اطمینان دهند که جایگاهی برابر و شایسته را در گفت و گوهای مربوط به حل همه مشکلات در منطقه خاورمیانه خواهد داشت.»


وی این اظهارات در نشست خبری مشترک با فرانک والتر اشتانمایر، وزیر امور خارجه آلمان بیان کرد.


  • «همانگونه که اعلام کرده ایم جزئیات (بسته مشوق های پیشنهادی) در حال بررسی است و به زودی به ایران ارائه خواهد شد. این ایران است که باید تضمین امنیتی بدهد، چرا که این کشور تهدید کرده است اسرائیل را از نقشه جهان محو خواهد کرد.»
گوردون جاندرو، سخنگوی کاخ سفید

وزیر امور خارجه روسیه افزود: «متاسفانه همه قدرت های جهانی آمادگی چنین مسئله ای را ندارند اما من معتقدم که این یک راه حل موثر برای رفع تنش ها در منطقه به شمار می رود و موارد مطرح در اطراف مشکل برنامه اتمی ایران را حل خواهد کرد.»


آقای لاوروف به طور مشخص اعلام نکرد که چه نوع تضمینی باید به ایران داده شود.


پرونده اتمی جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر به یک موضوع مناقشه برانگیز در سطح جهانی تبدیل شده است. آمریکا و سایر کشورهای غربی نگران هستند که تهران در چارچوب برنامه اتمی خود به دنبال تولید و ساخت سلاح هسته ای باشد ولی جمهوری اسلامی این ادعا را رد می کند.


روسیه و دیگر کشورهای عضو گروه ۵+۱ که در باره مسئله اتمی ایران مذاکره می کنند خواستار تعلیق غنی سازی اورانیوم از سوی جمهوری اسلامی ایران هستند و در صددند مشوق های تازه ای به این کشور ارائه کنند.


برنامه غنی سازی اورانیوم که کاربرد دو گانه نظامی و غیر نظامی دارد می تواند برای تولید سلاح اتمی به کار رود. مسکو حتی پیشنهاد کرده است که ایران فقط در جریان مذاکرات با طرف های درگیر در این پرونده، غنی سازی را متوقف کند ولی تهران همواره این موضوع را رد کرده است.


تهران می گوید که این برنامه برای تولید سوخت اتمی نیروگاه اتمی بوشهر و نیروگاه های آینده ایران ضروری است.


ارائه بسته پیشنهادی ایران


تهران اخیرا اعلام کرده است که قصد دارد تا یک بسته پیشنهادی در مقابل مشوق های گروه ۵+۱ ارائه کند ولی جزئیات این بسته هنوز فاش نشده است.


این بسته که به گفته مقام های ایرانی، حاوی راه حل هایی برای مسائل جهانی از جمله موضوع پرونده هسته ای جمهوری اسلامی است به چهار شخصیت بین المللی ارائه شده است.


احمد خادم المله، مدیر رسانه ای شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی روز چهارشنبه گفت که این بسته از سوی سفرای ایران به دبیر کل سازمان ملل، دبیر دوره ای شورای امنیت، خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه سوئیس ارائه شده است.


به گفته وی، بسته یاد شده شامل چهار محور دمکراسی، امنیت انرژی، همکاری های اقتصادی و همکاری های سازنده در بخش هسته ای می باشد و هر کدام از این عناوین دارای پیوست است که در صورت جدی شدن موضوع، مفاد آن به تدریج منتشر می شود.


وزارت امور خارجه آمريکا نسبت به ارائه بسته پيشنهادی جمهوری اسلامی واکنش نشان داده و گفته است: «با توجه به سابقه برخورد ايران با مسائل جهانی و در صورت ادامه چنين شيوه ای ، هيچکس انتظار ندارد که پيشنهادهای ايران مشکل چندانی را حل کند.»


شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا افزود: «با اين وجود، اميدواريم که جمهوری اسلامی با توجه به هزينه های فزاينده ای که رفتارش در سطح بين المللی برای مردم ايران دربردارد، تصميم به تغيير رويه خود گرفته باشد.»


XS
SM
MD
LG