لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۶

هشدار تازه اوباما در باره احتمال حمله اسرائیل به ایران


باراک اوباما ماه ژوئیه نیز نسبت به حمله اسرائیل به ایران هشدار داده بود.(AFP)
باراک اوباما ماه ژوئیه نیز نسبت به حمله اسرائیل به ایران هشدار داده بود.(AFP)

باراک اوباما، نامزد دموکرات ها برای رياست جمهوری آمريکا می گويد: جهان بايد به صورت جدی به ايران برای برنامه هسته ای اش فشار آورد، قبل از آنکه اسرائيل احساس کند خود بايد کاری انجام دهد.


آقای اوباما روز دوشنبه در مبارزات انتخاباتی اش در آيوا و در پاسخ به پرسش يکی از رای دهندگان گفت: «وظيفه من به عنوان رییس جمهور اين خواهد بود که مطمئن شويم قادر به وارد کردن فشارهای ديپلماتيک به ايران هستيم، جامعه جهانی را به صورت جدی در قبال برنامه (اتمی) ايران بسيج و تحريم ها عليه ايران را دنبال کنیم.»


وی افزود: «ما مجبوريم اين کار را انجام دهيم قبل از اينکه اسرائيل احساس کند در اين ارتباط بن بست وجود دارد.»


آقای اوباما گفت: ایران مسلح به سلاح اتمی «تغییر دهنده بازی در منطقه» خواهد بود و به جمهوری اسلامی اجازه خواهد داد تا از طریق عناصر افراطی در امور عراق دخالت کرده و جریان نفت را به خطر اندازد.


برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ايران در مبارزات انتخاباتی آمريکا همواره يکی از محورهای مطرح بوده است و هر دو نامزد انتخابات رياست جمهوری، جان مک کين و باراک اوباما، خواستار فشار بر ايران برای دست کشيدن این کشور از برنامه غنی سازی اورانيوم شده اند.


  • ایران مسلح به سلاح اتمی «تغییر دهنده بازی در منطقه» خواهد بود و به جمهوری اسلامی اجازه خواهد داد تا از طریق عناصر افراطی در امور عراق دخالت کرده و جریان نفت را به خطر اندازد.
باراک اوباما

برنامه غنی سازی اورانيوم که کاربرد دو گانه نظامی و غير نظامی دارد به عنوان گامی از سوی ايران برای ساخت بمب اتمی ارزيابی شده ولی تهران اين ادعا را رد کرده است.


آقای اوباما پيشتر نيز نسبت به اقدام يکجانبه اسرائيل در حمله به تاسيسات اتمی جمهوری اسلامی ايران هشدار داده و گفته بود، «در صورتی که تحريم ها عليه ايران ناکام شوند، اسرائيل احتمالا به ايران حمله خواهد کرد.»


نامزد دمکرات ها همچنين در سفری که ماه ژوئیه به اورشليم داشت اعلام کرد: «يک ايران اتمی تحمل نخواهد شد و دستيابی ايران به توانايی نظامی - اتمی بازی را تغيير خواهد داد.»


با اين حال باراک اوباما بر حل برنامه هسته ای ايران از طريق مسالمت آميز و لزوم گفت وگو با جمهوری اسلامی تاکيد کرده است. ولی وی اين گفت و گو را به معنای مذاکره با محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، ندانست.


اسرائيل که رييس جمهوری اسلامی ايران بارها از محو آن سخن گفته است بارها اعلام کرده که فشارهای بين المللی بر ايران برای بازداشتن اين کشور از دستيابی به سلاح هسته ای کافی نبوده است.


تل آويو با متهم کردن جامعه بين المللی به نرمش در برابر جمهوری اسلامی خواستار شدت بخشيدن به اقدامات خود برای مقابله با طرح های هسته ای تهران شده است.


مقام های اسرائيلی همچنين تهديد کرده اند که در قبال برنامه هسته ای ايران تمام گزينه ها از جمله اقدام نظامی روی ميز قرار دارند. اما کارشناسان می گويند که هرگونه حمله ای از سوی اسرائيل به ايران نيازمند کمک ها و حمايت ايالات متحده آمريکا است.


اخيرا اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل اعلام کرد که آمريکا مخالف حمله به ايران است و يک روزنامه اسرائيلی نيز از رد درخواست های نظامی تل آويو به ظن تلاش برای تهاجم نظامی به ايران خبر داده بود.


XS
SM
MD
LG