لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۶

سوریه خواهان حل مناقشه اتمی ایران از طریق گفت وگو شد


بشار اسد، رییس جمهوری متعهد به کمک برای حل بحران هسته ای ایران شده است. (عکس از AFP)
بشار اسد، رییس جمهوری متعهد به کمک برای حل بحران هسته ای ایران شده است. (عکس از AFP)

بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، در جريان سفر رييس جمهوری فرانسه به دمشق حمله احتمالی به ايران را فاجعه بار خواند و خواستار دستیابی به راه حلی صلح آميز برای بحران هسته ای ايران شد.


رييس جمهوری سوريه روز چهارشنبه ۱۳ شهريور ماه، پس از ديدار با نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، در دمشق درباره بحران هسته ای ايران گفت: «هيچ کس در جهان قادر نخواهد بود پيامد های هيچ اقدام غير صلح آميزی را تحمل کند، چرا که نتيجه فاجعه بار خواهد بود نه چاره ساز.»

بشار اسد که کشورش متحد نزدیک ایران در خاورمیانه است، افزود: «به وضوح ميان ايران و کشورهايی که درگير اين موضوع [پرونده هسته ای ايران] هستند، عدم اعتماد وجود دارد. ما به تلاش خود برای گفت وگو ادامه می دهيم.»


  • هيچ کس در جهان قادر نخواهد بود پيامد های هيچ اقدام غير صلح آميزی را تحمل کند، چرا که نتيجه فاجعه بار خواهد بود نه چاره ساز.
بشار اسد

این در حالی که نیکلا سارکوزی از سوریه خواسته است تا برای پایان دادن به بحران هسته ای با جامعه جهانی همکاری کند.


در همین حال آقای سارکوزی در جمع خبرنگاران گفت:«ایران دارای سلاح اتمی، تهدیدی برای صلح در منطقه و جهان است».


ايران همواره هدف از برنامه هسته ای خود را مقاصد صلح آميز اعلام می کند اما کشورهای غربی جمهوری اسلامی ایران را متهم به تلاش برای توليد سلاح هسته ای در پوشش برنامه هسته ای خود می کنند.


ايران به دليل سرپيچی از سه قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل و عدم ارائه پاسخ روشن به بسته پيشنهادی کشورهای ۵+۱ که برای مجاب کردن ايران به تعليق توسعه غنی سازی پيشنهاد شده بود، در آستانه تحريم های اقتصادی و سياسی قرار دارد.

همچنین در ماه های گذشته به دنبال افزایش تنش در روابط تهران با جامعه جهانی بر سر پرونده هسته ای ایران، گمانه زنی هایی درباره احتمال حمله آمریکا و اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران در مطبوعات جهان (از جمله نیویورک تایمز) منتشر شد.


حدود سه ماه پيش از اين هم شائول موفاز، معاون نخست وزير اسرائيل و نامزد انتخابات نخست وزيری اسرائيل در اظهار نظری درباره پرونده هسته ای ايران گفته بود که جنگ با ايران «اجتناب ناپذير است».

سارکوزی، تلاش برای میانجیگری و تهدید به تحریم

نيکلا سارکوزی که از روز چهارشنبه برای ديداری دو روزه وارد دمشق شده است پيش از اين هم در جريان سفر رييس جمهوری سوريه به پاريس، از بشار اسد خواسته بود پيام غرب درباره پرونده هسته ايران را به مقامات جمهوری اسلامی برساند.


بشار اسد، ۲۵تير ماه گذشته در گفت وگو با شبکه تلویزیونی« الجزيره» به اين درخواست رييس جمهوری فرانسه اشاره کرده بود اما دو هفته بعد در تاريخ ۱۳ مرداد ماه در جریان سفر به ایران اعلام کرد که «حامل هيچ پيامی در مورد برنامه هسته ای ايران از سوی کشورهای غربی نبوده است.»


رییس جمهوری فرانسه روز هفتم شهريور ماه و پس از عدم ارائه پاسخ ایران به بسته پیشنهادی غرب در جريان سخنرانی سالانه خود برای سفيران فرانسه در پاريس گفته بود که اگر ايران همچنان از پاسخ دادن به بسته پيشنهادی خودداری کند و به توسعه فناوری هسته ای ادامه دهد، بايد «در همه حوزه ها تحريم ها افزايش يابد.»


رييس جمهوری فرانسه با تاکيد بر ادامه مذاکرات با ايران گفته بود: «من می خواهم گفت و گو با ايران ادامه يابد به طوری که ايران به جديت اين موضوع پی ببرد.»

او همچنين گفته بود: وی با در اختيار داشتن توانايی هسته ای از سوی ايران برای مقاصد صلح آميز مشکلی ندارد و جامعه جهانی تنها با بهره گيری ايران از انرژی هسته ای برای مقاصد نظامی مخالف است.


رييس جمهوری فرانسه اولين رهبر غرب است که از زمان ترور رفيق حريری، نخست وزير فقيد لبنان به طور رسمی به دمشق سفر کرده است.

او قرار است روز پنجشنبه ۱۴ شهريور ماه در دومين روز سفر خود، در نشست مشترکی با حضور سوريه، ترکيه و قطر حضور يابد.


XS
SM
MD
LG