لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۴

ایران می‌گوید همه خدمهٔ کشتی «مرتبط» با اسرائیل را آزاد کرده‌ است


کشتی «ام‌اس‌سی اِریز» با پرچم پرتغال که توسط سپاه پاسداران توقیف شده است
کشتی «ام‌اس‌سی اِریز» با پرچم پرتغال که توسط سپاه پاسداران توقیف شده است

وزیر خارجه جمهوری اسلامی می‌گوید ایران همه خدمهٔ کشتی توقیف‌شده با پرچم پرتغال که آن را «مرتبط با اسرائیل» می‌داند، «آزاد» کرده، اما خود کشتی کماکان در توقیف باقی می‌ماند.

حسین امیرعبداللهیان این موضوع را در گفتگوی تلفنی با وزیر خارجه استونی اعلام کرده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۲۵ فروردین، چند روز پس از حمله تلافی‌جویانهٔ موشکی تهران به اسرائیل، کشتی «ام‌اس‌سی اِریز» و ۲۵ خدمه آن را که از امارات به سمت هند در حال حرکت بود، در ۵۰ مایلی بندر فجیره امارات توقیف و به بندرعباس منتقل کرد.

این کشتی از شرکت کشتیرانی «گورتال» اجاره شده بود که زیرمجموعه شرکت «زودیاک مَریتایم» مستقر در لندن است. مالک بخشی از سهام زودیاک، یک میلیاردر اسرائیلی به نام ایال اُفر است.

به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ادعا کرده که این کشتی که رادار خود را در آب‌های سرزمینی ایران خاموش کرده و امنیت دریانوردی را به «خطر» انداخته بود، در توقیف قضائی قرار دارد، اما همه خدمه آن «با نگاهی انسانی آزاد شده‌اند».

به گفته آقای امیرعبداللهیان اگر کاپیتان کشتی «همراهی کند» امکان بازگشت آنها به کشورشان و از جمله استونی فراهم است.

رسانه‌های ایران درباره جزئیات و منظور وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران از همکاریِ کاپیتان کشتی توضیح بیشتری نداده‌اند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران پیشتر در گفت‌وگویی با همتای پرتغالی خود وعده داده بود که خدمهٔ کشتی توقیف‌شده، آزاد می‌شوند.

سه روز پس از توقیف کشتی یادشده، وزارت خارجه پرتغال با احضار سفیر جمهوری اسلامی خواستار آزادی کشتی «ام‌اس‌سی اریز» شد که با پرچم این کشور حرکت می‌کرد.

رسانه‌های حکومتی ایران صراحتاً توقیف این کشتی را تلافی جمهوری اسلامی از اسرائیل به خاطر حمله ۱۳ فروردین به کنسولگری ایران در دمشق عنوان کردند، با این حال ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران بدون ارائه شواهدی مدعی شده بود، توقیف این کشتی به دلیل «نقض قوانین بین‌المللی» بوده است.

وزیر امور خارجه اسرائیل، جمهوری اسلامی را به «دزدی دریایی» متهم کرده و خواستار تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران شده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری مهر، وزارت خارجه ایران و رادیو فردا؛ س.ب./ب.ب.
XS
SM
MD
LG