لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۷

بوش جزئيات طرح خريد سهام بانک ها را اعلام کرد


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، جزئیات طرح ۲۵۰ ميليارد دلاری برای خرید سهام بانک ها را اعلام کرد. (عکس: AFP)
جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، جزئیات طرح ۲۵۰ ميليارد دلاری برای خرید سهام بانک ها را اعلام کرد. (عکس: AFP)

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، روز سه شنبه جزئيات بخشی از بودجه هفتصد ميليارد دلاری کمک مالی که به خريد سهام بانک های خصوصی اختصاص می يابد، را اعلام کرد.


وی گفت: دولت با اين اقدام قصد ندارد که بازار آزاد را تصرف کند، بلکه می خواهد بازار را از خطر حفظ کند.


طبق اين طرح، مبلغ ۲۵۰ ميليارد دلار از محل طرح نجات مالی، صرف خريد سهام بانک های خصوصی خواهد شد و همچنين دولت آمریکا وام هايی را که بين بانک های اين کشور مبادله می شوند را به مدت سه سال تضمين می کند.


۹ بانک بزرگ آمريکا شامل اين طرح خواهند شد. برخی از بانک های بزرگ از سوی وزارت خزانه داری مجبور خواهند شد تا در اين طرح مشارکت کنند.


جرج بوش در سخنان کوتاهی در کاخ سفيد گفت: دولت ابتدا سهام ۹ بانک بزرگ آمريکا را خريداری خواهد کرد.


آقای بوش گفت: «اين تلاش ها به نحويی طراحی شده اند که مردم آمريکا از آنها نفع ببرند. (اين اقدامات) با ايجاد ثبات در نظام مالی به اقتصاد کمک خواهند تا سلامت خود را بازيابد.»


در همین زمینه، هنری پالسون، وزير خزانه داری آمريکا، در يک کنفرانس خبری پيشتر گفته بود:«اقدامات امروز آن چيزی است که ما بايد برای بازيابی اعتماد به نظام مالی انجام دهيم.»


آقای پالسون گفت «از اين که چنين اقدامات را انجام می دهيم، متاسفيم» و افزود: «اقدامات امروز آن چيزی نبود که ما مايل به انجام آن باشيم، بلکه برای بازيابی اعتماد به نظام مالی اجتناب ناپذير بودند.»


در همين حال، فدرال رزرو، بانک مرکزی آمريکا، روز سه شنبه اعلام کرد از ۲۷ اکتبر اقدام به خريد بدهی های کوتاه مدت خواهد کرد.


  • طبق اين طرح، مبلغ ۲۵۰ ميليارد دلار از محل طرح نجات مالی، صرف خريد سهام بانک های خصوصی خواهد شد و همچنين دولت آمریکا وام هايی را که بين بانک های اين کشور مبادله می شوند را به مدت سه سال تضمين می کند.

بن برنانکی، رييس فدرال رزرو، از اقدامات تازه استقبال کرد و گفت : اعتقاد دارد اين اقدامات باعث خواهد شد مشکلات نظام مالی بر طرف شود. ولی وی با اين حال گفت که دولت به اقدامات خود تا زمانی که برای حل بحران نياز باشد ادامه خواهد داد.


بهبود بازار های جهانی


در همين حال، بهای شاخص سهام در بازارهای آسيا در روز سه شنبه برای دومين روز متوالی بهبود يافت و در اين ميان بازار ژاپن افزايش بی سابقه بيش از ۱۴ درصد را تجربه کرد.


تحليلگران مالی انتظار دارند بهای سهام دربازارهای مهم اروپا تا ۶/۶ درصد افزايش داشته باشد و به دنبال انتشار خبر تزريق ۲۵۰ ميليارد دلار سرمایه توسط دولت جرج بوش به بازارهای مالی، شاخص نرخ سهام در بازار آمريکا نيز افزايش داشته است.


بهای سهام نيکی در بازار ژاپن که هفته گذشته سقوطی ۲۴ درصدی داشت به دنبال تعطيلی روز دوشنبه به بالاترين افزايش خود در يک روز يعنی ۲/۱۴ درصد رسيد.


شاخص سهام در بازار هنگ کنگ نيز که در روز دوشنبه ۲/۱۰ درصد بالا رفته بود روز سه شنبه هم افزايش ۴/۴ درصدی را تجربه کرد.


بحران مالی آمريکا که از ۱۳ماه پيش کليد خورده، در ماه های اخير وارد مرحله تازه ای شده و اميدها برای اين که اين بحران تنها به چند موسسه وام مسکن محدود شود به نااميدی تبديل شده بود.


برآورد می شود که در طول سال جاری، شرکت های آمريکايی به اندازه کل بازار سهام سوئيس ارزش خود را از دست داده باشند. ارزش بازار سوييس در حدود ۹۸۸ ميليارد دلار است.


XS
SM
MD
LG