لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۸

«دادن تضمین امنیتی به ایران خواست تهران نیست»


آقای حسینی گفته است: بحث تضمين امنيتی خواست ايران نيست. (عکس: فارس)
آقای حسینی گفته است: بحث تضمين امنيتی خواست ايران نيست. (عکس: فارس)

محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت خارجه ايران اعلام کرد: بحث «تضمين امنيتی» در بسته پيشنهادی ۵+۱ که پيشتر از سوی روسيه پيشنهاد شده بود «هرگز از سوی ايران مطرح نشده است.»


آقای حسينی روز دوشنبه، ۳۰ ارديبهشت ماه، در جريان نشست خبری هفتگی خود درباره مطرح شدن «تضمين های امنيتی برای ايران» در بسته پيشنهادی که هفته قبل از سوی طرف سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه مطرح شده بود، گفت: «بحث تضمين امنيتی برای جمهوری اسلامی خواست ايران نيست و هرگز آن را مطرح نکرده است.»


آقای لاروف، روز چهارشنبه، ۲۵ ارديبهشت ماه، در جريان يک نشست خبری با همتای آلمانی خود گفت: «قدرت های بين المللی طرف مذاکره با ايران می توانند پيشنهادهای يکپارچه ای را از جمله ارائه تضمين های امنيتی به ايران بر روی ميز قرار داده و به اين کشور اطمينان دهند که جايگاهی برابر و شايسته در گفت و گوهای مربوط به حل همه مشکلات در منطقه خاورميانه خواهد داشت.»


ساعاتی بعد، گوردون جاندروسخنگوی کاخ سفيد به سخنان وزیر امور خارجه واکنش نشان داد و گفت: « تضمين های امنيتی چيزی نيستند که ما در اين مقطع از مذاکرات اتمی بدنبال آن باشيم... اين ايران است که بايد تضمين امنيتی بدهد، چرا که اين کشور تهديد کرده است اسرائيل را از نقشه جهان محو خواهد کرد.»


گروه ۱+۵، شامل کشورهای فرانسه، بريتانيا، روسيه، چين و آمريکا همراه با آلمان، ۱۳ ارديبهشت ماه ، در پيايان نشست مشترک خود در لندن درباره پرونده هسته ای ايران اعلام کردند که يک بسته پيشنهادی شامل مشوق های سياسی و اقتصادی برای ايران تهيه کرده اند تا اين کشور در قبال آن غنی سازی اورانيوم را متوقف کند و به مذاکرات باز گردد.


اين بسته پيشنهادی هنوز به ايران ارائه نشده و محتوای آن نیز در اختيار رسانه ها قرار نگرفته است.


سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی می گوید که «تهران بسته پيشنهادی گروه ۱+۵ را دريافت و بررسی و سپس نکات مثبت و منفی آن، روش و محورهای قابل مذاکره را اعلام می کند.»


  • «بحث تضمين امنيتی برای جمهوری اسلامی خواست ايران نيست و هرگز آن را مطرح نکرده است.»
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

کشورهای عضو ۱+۵ اعلام کرده اند که در روزهای آينده نمايندگانی برای ارائه بسته و مذاکرات رو در رو به تهران می فرستند. تنها ايالات متحده آمريکا که روابط ديپلماتيک با ايران ندارد، اعلام کرده است که در اين سفر نماينده ای ندارد.


اين بسته در حالی تهيه شده است که ايران تا کنون از اجرای خواست قطعنامه سوم شورای امنيت سرپيچی کرده است.


قطعنامه سوم شورای امنيت در باره پرونده هسته ای ايران اسفند ماه گذشته تصويب شد. در اين قطعنامه از ايران خواسته شده است غنی سازی اورانيم را متوقف کند و به مذاکره با غرب بازگردد اما فروردين ماه گذشته ايران اعلام کرد که نه تنها قصد توقف غنی سازی راندارد بلکه قصد دارد شش هزار سانتريفوژ جديد نيز در تاسيسات هسته ای خود نصب کند.


غرب، ايران را متهم به تلاش برای توليد سلاح هسته ای می کند. اين اتهام ها و گزارش مدیر کل آژانس بين المللی انرژی اتمی در باره برنامه اتمی جمهوری اسلامی موجب شده است که سه دور تحريم های اقتصادی و سياسی عليه ايران در شورای امنيت سازمان ملل متحد تصويب شود.


اما ايران همواره اعلام می کند که هدف برنامه هسته ای آن کشور توليد برق و ديگر مقاصد صلح آميز است و غنی سازی اورانيوم نيز در پيمان منع گسترش تسليحات هسته ای ممنوع نشده است.


یک ماه و سه دوره مذاکره در تهران


بسته پيشنهادی ايران يک روز پس از پايان دور جديد مذاکرات ايران و آژانس در تهران به غرب ارائه شد.


دور جديد گفت و گوهای هسته ای ايران با هيئت سه نفره آژانس بين المللی انرژی اتمی به سرپرستی هرمن ناکارت، مسئول بخش منطقه ای پادمان های آژانس روز دوشنبه ۲۳ ارديبهشت ماه در تهران آغاز شد و۲۶ ارديبهشت ماه به پايان رسيد.


اولی هاينونن، معاون آژانس بين المللی انرژی اتمی نیز در نیمه اول اردیبهشت ماه دو بار با مقام های ايران در تهران ديدار کرده بود.


هيچ يک از مقام های ايران و آژانس تاکنون درباره جزئيات بحث های اين دور از مذاکرات سخن نگفته اند.


ولی آقای حسينی در جلسه مطبوعاتی روز دوشنبه خود، گفت که «سفر اخير هيات آژانس بين المللی انرژی اتمی سفر موفقی بوده و نتايج خوبی را هم در بر داشته است.»


او افزود: «اين مذاکرات در قالب همکاری های ايران و آژانس است و آقای البرادعی در گزارشی که معمولا قبل از برگزاری نشست شورای حکام آژانس ارايه می کند، پيشرفت ها و نيز نتيجه گفت و گو ها را منتشر خواهد کرد.»


پيش از اين خبرگزاری های ايران به نقل از منابعی که نامی از آنها برده نشده بود اعلام کرده بودند که محتوای اين جلسات مربوط به گزارش آتی محمد البرادعی، رييس آژانس بين المللی انرژی اتمی در باره ايران است.


XS
SM
MD
LG