لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۴

«جامعه بین المللی برای تحریم شدیدتر ایران اقدام کند»


وزیر دفاع اسرائیل در دیدار با خانم رایس گفت که کشورش، ایران اتمی را تحمل نخواهد کرد. (عکس:EPA)
وزیر دفاع اسرائیل در دیدار با خانم رایس گفت که کشورش، ایران اتمی را تحمل نخواهد کرد. (عکس:EPA)


وزير دفاع اسرائيل می گويد که کشورش هيچ احتمالی را در قبال ایران حذف نمی کند و از جامعه بین المللی خواست تا برای تشدید تحریم ها علیه تهران اقدام کند.



اهود باراک، اظهار داشت: «اسرائيل يک ايران اتمی را تحمل نخواهد کرد و همه احتمالات برای جلوگيری از رسيدن ايران به جنگ افزار اتمی را راهکارهايی مشروع می داند و هيچ احتمالی را حذف نمی کند.»

وی اين سخنان را در ديدار شامگاه دوشنبه با کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه ايالات متحده عنوان کرد که به اسرائيل سفر کرده است.


همانند هر ۱۷ بار ديگری که خانم رايس در دو سال اخير برای پيشبرد تماس های صلح اسرائيل و فلسطينی ها به منطقه سفر کرده است، سران اسرائيل ماموريت هيجدهم وزير امور خارجه آمريکا را نيز برای تکرار ديدگاه های خود درباره امور مربوط به جمهوری اسلامی ايران مورد استفاده قرار دادند.


سخنان اهود باراک مبنی بر اينکه «اسرائيل با دستيابی ايران به جنگ افزار اتمی کنار نخواهد آمد» در ساعتی بيان شد که سناتور باراک اوباما، نامزد رياست جمهوری آمريکا از حزب دمکرات نيز در حاشيه همايش بزرگ ملی حزب خود، احتمال اقدام نظامی اسرائيل عليه تاسيسات هسته ای ايران را مطرح کرد.


سناتور اوباما گفت: جهان بايد تلاش های خود را بر تهران افزايش دهد پيش از آنکه اسرائيل احساس کند که تنها مانده است.


  • «آمريکا بايد برای برقراری تحريم های شديدتر عليه ايران تلاش کند و پيشتاز تلاش های جامعه بين المللی در اين زمينه باشد.»
وزیر دفاع اسرائیل

سناتور اوباما گفت: اسرائيل نبايد احساس کند که (در قضيه اتمی ايران) به بن بست خورده است.


«لزوم تشدید تحریم ها»


اهود باراک که در خانه شخصی خود در يکی از برج های تل آويو پذيرای خانم رايس بود، به او گفت: آمريکا بايد برای برقراری تحريم های شديدتر عليه ايران تلاش کند و پيشتاز تلاش های جامعه بين المللی در اين زمينه باشد.


وی افزود: «اسرائيل با دقت و نگرانی روند ادامه فعاليت های هسته ای ايران را از نزديک دنبال می کند و خواهان تحريم های جدی تر از سوی آمريکا و جهان عليه دولت احمدی نژاد است.»


اين اظهارات در حالی بيان می شود که به رغم تصويب سه قطعنامه تحريمی عليه ايران در شورای امنيت، آمريکا نيز به صف فروشندگان گندم به ايران پيوسته و تازه ترين گزارش ها نيز از افزايش معاملات ميان برخی از کشورهای اتحاديه اروپا- مانند آلمان- با تهران خبر می دهد.


به نوشته روزنامه اسرائيلی «هاآرتص»، سخنان شامگاه دوشنبه اهود باراک با کاندوليزا رايس در واکنش به پيام هايی بيان شد که وزير دفاع اسرائيل در سفر اخير خود به واشينگتن از مقامات ارشد آمريکايی دريافت کرد، که بر اساس آن، آمريکا با اقدام نظامی اسرائيل عليه پايگاه های اتمی ايران مخالف است.


روزنامه هاآرتص هفته پيش نوشته بود که موافقت آمريکا برای استقرار سيستم پيشرفته راداری «باند ايکس» در صحرای «نقب» اسرائيل و گستراندن چتر تدافعی جدی تر آمريکا بر فراز اسرائيل با اين شرط همراه بوده که اسرائيل، آمريکا را در مورد يک حمله احتمالی به تاسيسات اتمی ايران غافلگير نکند و درباره هر اقدام احتمالی خود از آمريکا مجوز بگيرد.


اين روزنامه دو هفته پيش فاش ساخت که آمريکا درخواست های اهود اولمرت، نخست وزيراسرائيل و اهود باراک، وزير دفاع اين کشور را برای دريافت کمک های مشخص نظامی به منظور تقويت توان ارتش اسرائيل با هدف يک حمله نظامی به تاسيسات اتمی ايران را رد کرد.


به نوشته ها آرتص، پس از آن بود که رييس ستاد مشترک نيروهای مسلح آمريکا چند بار تاکيد کرد که راه انداختن يک جنگ ديگر در منطقه اقدامی است که به شدت چالش زا بوده و منافع آمريکا را با مخاطرات بسيار جدی روبرو می کند.


هنگامی که از اهود باراک درباره اين گزارش روزنامه هاآرتص پرسيده شد، او گفت، نظر آمريکا معلوم است و ديدگاه ما نيز روشن است و آن اينکه اسرائيل حق خود می داند که نگذارد رژيم افراطی ايران به بمب اتم نيز دسترسی يابد، اما در حال حاضر هنوز راه های سياسی ديگری در برابر ايران باقی مانده که بايد پيموده شود.


XS
SM
MD
LG