لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۱

گزارش البرادعی در باره ایران و واکنش مطبوعات غرب


محمد البرادعی در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده است که درباره تحقیقات نظامی- اتمی ایران نگرانی های جدی وجود دارد.(عکس: AFP)
محمد البرادعی در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده است که درباره تحقیقات نظامی- اتمی ایران نگرانی های جدی وجود دارد.(عکس: AFP)

انتشار تازه ترین گزارش محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای درباره ی ایران، واکنش های نشریات غربی را نیز به دنبال داشته است.


محمد البرادعی در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده است که درباره تحقیقات نظامی- اتمی ایران نگرانی های جدی وجود دارد و در این زمینه توضیحات زیادی لازم است.


واشينگتن پست در شماره روز سه شنبه خود در مقاله ای به قلم زبيگنيو برژينسکی، مشاور امنيتی ملی دولت جيمی کارتر، رييس جمهوری اسبق آمريکا، با انتقاد از سياست های آمريکا در قبال ايران و تکرار سياست «تهديد و تشويق» و صحبت از روی ميز بودن گزينه نظامی می گويد که چنين رويکردی تنها ميل ايران را برای احداث يک زرادخانه اتمی تشديد می کند.


وی می افزايد: «رويکرد آمريکا بايد به گونه ای باشد که منافع امنيتی ايران و آمريکا را تضمين کند. نه حمله هوايی به تاسيسات اتمی ايران و نه حمله ای از سوی اسراييل هيچ يک جز به تعويق انداختن برنامه هسته ای ايران کاری از پيش نخواهند برد . »


روزنامه لس آنجلس تايمز نيز گفته های علی اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی را نقل می کند که گفته است: «آژانس در طول مدت بازديد نمايندگانش از تاسيسات اتمی ايران شاهد هيچ گونه نشانی حاکی از فعاليت های ممنوعه نبوده است.»


اين روزنامه همچنين گزارش اخير آژانس را توام با نوعی «نا اميدی» می داند و می نويسد: «گزارش آژانس نشان از وجود نوعی نا اميدی نسبت به ايران دارد. نا اميدی از عدم دريافت پاسخ های به موقع از سوی مقام های جمهوری اسلامی ايران.»


این مسئله از سوی روزنامه ديگر آمريکايی، نيويورک تايمز هم به آن اشاره می شود که آن را «غير شفاف» می داند.


اين روزنامه در ادامه گفته های ديويد آلبرايت، بازرس تسليحاتی پيشين سازمان ملل را نقل قول می کند که واکنش ايران را نوعی «حالت دفاعی» ارزيابی کرده است.


نیویورک تایمز به نقل از آقای آلبرایت می نويسد: «ايرانيان با شواهدی محکم از سوی آژانس در باره برنامه هسته ای شان مواجه شده اند، خشمگين شده اند و حالت دفاعی به خود گرفته اند.»


وی می افزايد: «گزارش، همه آنچه را که آژانس درباره ايران می داند پيش رو می گذارد. من تا به حال نديده ام آژانس اين گونه با قضيه برخورد کند.»


روزنامه اينديپندنت، چاپ بريتانيا نيز در شماره روز سه شنبه خود اظهارات گریگوری شولتی، نماينده آمريکا در آژانس را نقل قول کرده که در واکنش به گزارش آژانس گفته است: «اين گزارش با ذکر جزييات به خوبی نشان می دهد که ايران تا چه حد موظف است به پرسش های موجود پاسخ دهد.»


ديلی تلگراف، روزنامه ديگر چاپ لندن نيز در گزارشی گفته های نماينده آمريکا در آژانس را نقل کرده است که از ايران به دليل دادن پاسخ ندادن به بازرسان انتقاد کرده و گفته است: «ايران از پاسخ دادن به پرسش های بازرسان خودداری می کند ولی در عين حال سرگرم توسعه ظرفيت غنی سازی اورانيوم خود است که اين کار مغاير با قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل است.»


XS
SM
MD
LG