لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۸

پايان همکاری ايران با آژانس درباره «مطالعات ادعايی»


غلامرضا آقازاده با محمد البرادعی دیدار کرد.
(عکس از EPA)
غلامرضا آقازاده با محمد البرادعی دیدار کرد. (عکس از EPA)

غلامرضا آقازاده، رييس سازمان انرژی اتمی ايران، به طور ضمنی گفت که تهران در خصوص گزارش های مربوط به تحقیقات اتمی- نظامی ايران، دیگر با بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی همکاری نخواهد کرد.


غلامرضا آقازاده که به وين سفر کرده است روز پنجشنبه با محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی ديدار و گفت وگو کرد.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، غلامرضا آقازاده روز پنجشنبه درباره همکاری ايران و آژانس در خصوص تحقیقات نظامی- اتمی گفت: تحقيق درباره چنين ادعاهايی «خارج از حیطه آژانس است».


وی بدون روشن کردن جزئيات افزود: در مورد پرسش های بيشتر در این باره «به صورت ديگری برخورد خواهد شد»


آژانس بين المللی انرژی اتمی که خواستار افشای تمام جزئيات برنامه اتمی ايران است پيشتر اعلام کرده بود که به برخی از اسناد دست يافته است که نشان می دهد جمهوری اسلامی مطالعاتی در زمينه استفاده از سانتريفوژهای پيشرفته برای غنی سازی سريعتر اورانيوم، آزمايش مواد منفجره و تحقيقات بر روی کلاهک های هسته ای که بر روی موشک سوار می شوند، انجام داده است.


  • «آن اقداماتی را که در رابطه با موضوع مطالعات ادعايی بايد انجام می داديم، انجام شده است و آژانس در زمان خودش به نتيجه گيری لازم خواهد رسيد».
غلامرضا آقازاده، رييس سازمان انرژی اتمی ايران،

ايران اين اسناد را «جعلی و ساختگی» خوانده بود ولی بعد حاضر شد تا در زمينه پاسخگويی به اين اسناد با آژانس همکاری کند.


به رغم اينکه قرار بود ايران تا اواخر ماه مه به پرسش های مطرح در اين زمينه پاسخ دهد، ولی محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، در گزارش خود از برنامه هسته ای ايران که ۱۳ خرداد به شورای حکام اين آژانس ارائه شد، تاکيد کرده بود که تهران، تحقيقاتی در زمينه تسليحات هسته ای انجام داده و «بايد توضيحات کافی در اين زمينه ارائه کند.»


«مطالعات ادعایی موضوعی حاشیه ای»


در همين حال غلامرضا آقازاده پس از مذاکره با محمد البرادعی روز پنجشنبه به خبرگزاری دولتی ايران، ايرنا، گفت:« در اين ملاقات که به دعوت ايشان انجام شد همکاريهای آتی ايران و آژانس و نيزمروری بر نشست اخير هفت کشور در سوييس انجام شد. »


رييس سازمان انرژی اتمی ايران افزود: «هر دو طرف توافق داشتند که بتوانند در آينده از ظرفيت و همکاريهای آژانس مطابق مقررات اين نهاد استفاده کنند و طرفين کاملا توجه داشتند که موضوع مطالعات ادعايی موضوعی حاشيه ای است و ارتباطی به روابط کاری مستمر و جاری دو جانبه ندارد.»


این در حالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون به این بخش از اظهارات غلامرضا آقازاده واکنش نشان نداده است.

غلامرضا آقازاده همچنین تصريح کرد:«آن اقداماتی را که در رابطه با موضوع مطالعات ادعايی بايد انجام می داديم، انجام شده است و آژانس در زمان خودش به نتيجه گيری لازم خواهد رسيد».


در همین حال، یک سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا، که خواست نامش فاش نشود در گفت وگو با آسوشیتدپرس، از گزارش ها در مورد این که ایران دیگر حاضر نیست در خصوص مطالعات ادعایی با آژانس انرژی اتمی همکاری کند، ابراز نگرانی کرد.


این مقام وزارت امور خارجه بریتانیا تصریح کرده است:«آژانس بین المللی انرژی اتمی نکات بسیار جدی در خصوص فعالیت های ایران به ویژه امکان وجود ابعاد نظامی [در برنامه هسته ای این کشور] مطرح کرده است».


در همین حال، دیپلمات های نزدیک به آژانس بین المللی انرژی اتمی می گویند: مذاکرات در این زمینه با بن بست مواجه شده است.


پنج کشور دارای حق وتو در شورای امنيت به همراه آلمان، گروه موسوم به ۱+۵ از ایران خواسته اند فعالیت های مربوط به غنی سازی را متوقف کند.


اين در حالی است که ايران تاکيد می کند که هدف از غنی سازی اورانيوم، توليد سوخت مورد نياز نيروگاه اتمی اين کشور است و به تعهدات بين المللی خود در اين زمينه پايبند است. اين در حالی است که کشور های غربی نگران آن هستند که ايران اين تکنولوژی را برای دستيابی به سلاح هسته ای به کار گيرد.


XS
SM
MD
LG