لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۷

ایران: چهار هزار سانتریفوژ در نطنز فعال است


علیرضا شیخ عطار می گوید که سه هزار سانتریفوژ جدید در نطنز در حال نصب است.(عکس: RFE/RL)
علیرضا شیخ عطار می گوید که سه هزار سانتریفوژ جدید در نطنز در حال نصب است.(عکس: RFE/RL)

در حالی که محمود احمدی نژاد اعلام کرده بود که ایران پنج هزار سانتریفوژ فعال در نطنز دارد، یک مقام دیگر ایرانی می گوید هم اکنون چهار هزار سانتريفوژ فعال است.


عليرضا شيخ عطار، قائم مقام وزير امور خارجه جمهوری اسلامی که اخيرا همراه با سفيران ايران در خارج از کشور از تاسيسات اتمی نطنز بازديد کرده است، در يک برنامه تلويزيونی گفت: هم اکنون چهار هزار سانتريفوژ در تاسيسات نطنز مشغول به فعاليت هستند و سه هزار دستگاه سانتريفوژ ديگر در حال نصب است.


وی جزئيات بيشتری در اين خصوص ارائه نکرد.


اظهارات این مقام ایرانی در تضاد با سخنان ماه گذشته محمود احمدی نژاد قرار می گیرد که از نصب شش هزار سانتریفوژ و فعالیت پنج هزار دستگاه آن خبر داده بود.


اعلام فعاليت چهار هزار سانتريفوژ در نطنز که پيشرفتی تازه در برنامه اتمی ايران محسوب می شود گامی به سوی صنعتی شدن برنامه هسته ای تهران است که می تواند مواد لازم را برای ساخت سلاح هسته ای فراهم کند.


اورانيوم غنی شده که کاربرد دو گانه نظامی و غير نظامی دارد می تواند برای ساخت بمب اتمی مورد استفاده قرار گيرد و کشورهای غربی نگران هستند که ايران با استفاده از اين مواد بدنبال توليد سلاح هسته ای باشد.


آمريکا، اروپا و اسرائيل بارها خواستار توقف غنی سازی اورانيوم توسط تهران شده اند ولی ايران چنين درخواستی را رد و اتهام توليد بمب اتمی را تکذيب کرده است.


با اين حال، کارشناسان معتقدند که ايران برای توليد اورانيوم غنی شده کافی به منظور توليد بمب هسته ای نيازمند تغيير در نوع دستگاه های سانتريفوژ خود است که در حال حاضر از انواع قديمی آن استفاده می کند.


ايران هم اکنون از دستگاه های سانتريفوژ پی - يک استفاده می کند که اورانيوم را در آبشارهای ۱۶۴ تايی غنی می کند. اما اين کشور در ماه فوريه تاييد کرد که به استفاده از سانتريفوژهای (IR- 2) روی آورده است.


به نظر می رسد که بحران گرجستان و اختلاف شديد ميان آمريکا و روسيه بر پيگيری پرونده اتمی ايران سايه افکنده است و هنوز مشخص نيست آيا مسکو حاضر است به تحريم های احتمالی جديد عليه تهران رای دهد يا نه.

تهران می گويد قصد دارد تا ۵۴ هزار دستگاه سانتريفوژ را راه اندازی کند.


برنامه اتمی ایران در سایه مسئله گرجستان


برنامه هسته ای ايران در حال حاضر موضوع گفت و گوهای ميان پنج کشور عضو دائم شورای امنيت، شامل آمريکا، بريتانيا، روسيه، چين و فرانسه همراه آلمان است. اين کشورها از تهران خواسته اند که روند غنی سازی را متوقف يا حداقل تعداد سانتريفوژهای خود را گسترش ندهد.


ماه گذشته، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران اشاره کرد مذاکرات به اين نقطه رسيده است که برنامه غنی سازی اورانيوم می تواند ادامه داشته باشد مادامی که تعداد سانتريفوژهای ايران از شش هزار دستگاه فراتر نرود.


ولی به نظر می رسد که بحران گرجستان و اختلاف شديد ميان آمريکا و روسيه بر پيگيری پرونده اتمی ايران سايه افکنده است و هنوز مشخص نيست آيا مسکو حاضر است به تحريم های احتمالی جديد عليه تهران رای دهد يا نه.


با اين حال، دميتری مدوديف، رييس جمهوری روسيه روز پنجشنبه در ديدار با محمود احمدی نژاد، از وی خواست تا به مذاکره بر سر برنامه هسته ای ايران ادامه دهد.


ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه، نيز در مصاحبه با سی ان ان گفت: همکاری روسيه برای حل مناقشه هسته ای ايران، نه به خاطر در خواست های غرب، بلکه به اين دليل است که اين اقدام در راستای منافع ملی اين کشور است.


وی افزود: «ما اين اقدامات را انجام می دهيم چرا که در راستای منافع ملی ماست، زيرا در اين مسئله، منافع ما با منافع بسياری از کشورهای اروپايی و منافع آمريکا منطبق است.»


در گزارشی که آژانس بين المللی انرژی اتمی در ماه مه به شورای امنيت سازمان ملل متحد ارائه کرد، اعلام شد که ايران سه هزار و ۵۰۰ دستگاه سانتريفوژ فعال دارد، هر چند که يک مقام سازمان ملل خبر داد، احتمال می رود ايران در تابستان به هدف نصب شش هزار دستگاه سانتريفوژ دست يابد.


اورانيوم غنی شده در مقياس پايين تنها برای سوخت نيروگاه های اتمی کاربرد دارد ولی غنی سازی آن در معيار بالاتر می تواند برای اهداف نظامی و به ويژه قرار دادن آن در کلاهک های اتمی مورد استفاده قرار گيرد.


ايران همزمان با تلاش های اتمی اش برنامه توسعه موشک های دورپرواز خود را دنبال می کند و از ارتقاء برد موشک های شهاب سه که می تواند اهدافی را در اسرائيل و منطقه خاورميانه مورد اصابت قرار دهد، خبر داده است.


آمريکا و اسرائيل گفته اند که برای وادار کردن ايران به تعليق غنی سازی اورانيوم از روند ديپلماسی حمايت می کنند ولی همه گزينه ها را در قبال ايران روی ميز قرار می دهند.


XS
SM
MD
LG