لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۵

رییس سیا: تهديد اتمی القاعده بيش از کره شمالی و ايران است


مايکل هيدن می گوید: بهترين کاری که رييس جمهوری بعدی آمريکا می تواند برای کمک به سیا انجام دهد اين است که «کاری نکند.»
(عکس:epa)
مايکل هيدن می گوید: بهترين کاری که رييس جمهوری بعدی آمريکا می تواند برای کمک به سیا انجام دهد اين است که «کاری نکند.» (عکس:epa)

مايکل هيدن، رييس سیا، می گويد با وجود اينکه ايران و کره شمالی ظرفيت توليد جنگ افزار هسته ای دارند، اما القاعده بيشتر برای آمريکا تهديد اتمی است.


وی که روز سه شنبه در شورای امور جهانی لس آنجلس سخنرانی می کرد، گفت: «برای امنیت ملی آمریکا هیچ تهدیدی بزرگتر از القاعده و تشکیلات وابسته به آن نیست.»


آقای هیدن با اشاره به ايران و کره شمالی گفت: «مسئله توانايی نيست، بلکه قصد (این کشورها) است.»


کره شمالی در سال ۲۰۰۶ با انجام یک آزمايش زير زمينی به شک و ترديدهای بین المللی مبنی بر توانايی اين کشور در توليد بمب هسته ای پايان داد.


رييس سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا، سیا، با اشاره به ظرفيت علمی و فنی ايران گفت: «تهران دست کم گزينه ساخت جنگ افزارهای هسته ای را برای خود نگه خواهد داشت.»


بر پايه گزارش اطلاعاتی ۱۶ سازمان اطلاعاتی آمريکا که سال گذشته منتشر شد ايران از سال ۲۰۰۳ به بعد کار بر روی طراحی جنگ افزار هسته ای را متوقف کرد؛ مايکل هايدن، رييس سیا، با حمايت مجدد از اين گزارش گفت که نتايج اين برآورد اطلاعاتی همچنان به قوت خود باقی است. اين گزارش با استقبال دولت جورج بوش مواجه نشد.


بر پايه گزارش اطلاعاتی ۱۶ سازمان اطلاعاتی آمريکا که سال گذشته منتشر شد ايران از سال ۲۰۰۳ به بعد کار بر روی طراحی جنگ افزار هسته ای را متوقف کرد؛ مايکل هايدن، رييس سیا، با حمايت مجدد از اين گزارش گفت که نتايج اين برآورد اطلاعاتی همچنان به قوت خود باقی است.

رييس سیا اين سخنان را روز سه شنبه و یک روز پس از انتشار تازه ترين گزارش محمد البرادعی، رييس سازمان بين المللی انرژی اتمی درباره ایران بیان کرد.


محمد البرادعی در تازه ترين گزارش خود آورده است که تهران هنوز برای روشن شدن ابهامات برنامه هسته ای خود در گذشته با اين آژانس همکاری کامل نمی کند.


در اين گزارش همچنين از ايران خواسته شده است که اطلاعات مربوط به ساخت موشک های بالستيک را در اختيار اين سازمان بگذارد.


به رغم تصويب سه قطعنامه در شورای امنيت سازمان ملل متحد علیه تهران، ایران همچنان به غنی سازی اورانيوم ادامه می دهد و ادامه برنامه اتمی خود را در چارچوب قوانين و مقررات «ان پی تی» می داند.


با اين حال کشورهای غربی می گويند نسبت به برنامه اتمی ايران بی اعتمادند و خواستار توقف غنی سازی اورانيوم هستند تا ايران از ظرفيت ساخت جنگ افزار هسته ای برخوردار نشود.



گزارش اخير آژانس بين المللی انرژی اتمی که روز دوشنبه منتشر شد، قرار است که پس از بررسی در شورای حکام اين نهاد، در اختيار شورای امنيت سازمان ملل گذاشته شود.


در همين حال خبرگزاری های غربی روز گذشته به نقل از ديپلمات های غربی گزارش دادند که آژانس بين المللی انرژی اتمی اسنادی را منتشر ساخته که حاکی از آن است که ايران تلاش دارد موشک های دوربرد خود را برای حمل کلاهک هسته ای متناسب سازد.


در حالی که نماينده ايران در آژانس اين مدارک را «جعلی» دانسته، گریگوری شولتی، نماينده آمريکا، آن را نشانه داشتن يک برنامه نظامی از سوی تهران تعبير کرده است.


توصیه به رییس جمهوری بعدی


مايکل هيدن در بخشی ديگر از سخنان خود گفت: بهترين کاری که رييس جمهوری بعدی آمريکا می تواند برای کمک به سیا انجام دهد اين است که «کاری نکند.»


وی در پاسخ به يکی از پرسش های شرکت کنندگان در اين جلسه گفت: «اگر از من خواسته شود، من افکارم را با تيم انتخاب کننده رييس جمهوری (بعدی) در ميان می گذارم.»


آقای هيدن با تاکيد بر اينکه افرادی که از سوی تيم رياست جمهوری انتخاب می شوند بايد «شايسته» دستگاه های اطلاعاتی باشند گفت: «ساختار کنونی با در اختيار داشتن افراد مناسب، به اندازه کافی از کارايی خوبی برخودار است.»


وی در ادامه افزود: «ما در حال حاضر از اصلاح و تغيير خسته هستيم.»


XS
SM
MD
LG